Kebaikan dan Keburukan Belajar dekat-dekat/ jauh-jauh Rumah



"saya lahir di kuala krai
saya tinggal di kuala krai
saya sekolah tadika kat kuala krai
saya sekolah rendah ngan menengah kat kuala krai
saya kerja kat kuala krai
saya kahwin ngan orang kuala krai"




 itu petikan kata kata pakar motivasi masa time nak spm dulu2.... hahaha sampai sekarang aku boleh ingat lagi apa yang dikatakan...hurm..yela dalam hidup ni bagi aku takkan nak stay kat tempat lahir je seumur hidup at least kena ade jugak merantau...yela nak cari pengalaman kat negeri/negara orang bila lagi kan..... time belajar/bekerja nih je la yang ade nak kenal-kenal tempat orang macam mana..

mengikut pengalaman aku sendiri lah kan....aku dekat setahun jugak belajar kat Penang...baru setahun tapi dah dapat pengalaman berharga...selama duk situ belajar2 duk jauh ngan family (yela orang tak penah stay kat hostel cam aku nih time sekolah) nama pun duk Penang, belajar ckp penang (yela roomate kite ade sorang roomate asal Penang termasuk jugak lah clazmate kite ramai yang Penang maiii) tapi tapi..dorang kata aku cakap Penang buruklah....hahahah buruk2 pun takpelah at least dapat jugak aku sebut "hampa" (engkau) "kami" (saya) "depa" (mereka) tu ja lah aku tahu..lepastuh selama duk situ jugak lah asyik pekena nasi kandaq...(kandar) nasib baik aku suka makan kari..and tak lupa jugak char kuew teow yang ade udang besaq besaq tu..(puas hati i u ollls)..and then dapat kenal "abang charlie"...yang kadang2 selalu buat budak pompuan takut terkena love bite  pulak kat leher teww..tak pun sekawasan denganya.(FYI charlie adalah sejenis serangga yang bewarna oren belakang badannya tu yang boleh mengeluarkan asid yang pedih yang boleh mengakibatkan kerengsaaan kepada kulit sampai boleh tinggal kesan parut *thats why the gegurls dont like it taw..biasanya serangga jenis ini terdapat di kawasan sawah padi..*KMPP kat kawasan padi.) heeee.... selain tu..dapat jugak pi jalan2 Penang...setakat duk situ xdela banyak tempat sangat aku pi...pi Bukit Bendera pun last last kuar matriks secara rasminya..... =)..


lepas habis matriks....barulah dapat sambung pengajian kat Universiti Malaysia Perlis (uniMap)....Alhamdulillah....dapat pulak merantau kat Perlis nak mencari ilmu kat sana pulak.....baru 4 bulan stay kat sana macam-macam benda dah aku lalui.... as a engineering student...amat penat sangat lah... sebab dari kolej kediaman nak ke kampus perjalanan nya ambik masa 45 minit jugak lah (tapi aku ase tengok bas kau naik la...kalau pak cik driver bawak laju 30 minit pun boleh sampai da..) sebab tu aku nak drive...je... (..harap2 la kan )
okay okay tutup citer sal tu jap....aku nak kasi tahu buruk baik belajar dekat dekat rumah and jauh jauh rumah... =)


BELAJAR DEKAT DEKAT RUMAH (EVEN UNIVERSITI BELAKANG RUMAH SEKALI PUN)

KEBAIKAN

1)Boleh balik rumah selalu =)
 untungnya menjadi mahasiswa/mahasiswi yang umah family dekat je ngan u dorang (even rumah belakang,depan,tepi,u dia) bukan setakat hujung minggu nak dikatakan balik rumah..tapi time takde kelas..pun nak lagi balik umah...bukan tu saje mana tahu kot kot kat hostel tak ade air...makanya rumah mereka la la menjadi destinasinya..(jelesnya jadi orang camni like my roomate time kmpp dulu selalu ja balik time takde pape tsskkk tskkk)

2)Jimat duit PTPTipu /any scholarship
sebab pe...sebab tak payah susah2 guna duit itu sume nak bayar tiket bas/flight untuk balik..sebab rumah dah dekat... buat apa nak beli tiket  derrrrr pastu kalau nak beli barang2 harian macam nestum ngan milo kan konfem2 beli time balik umah kan....sebab time tu jela peren korang nak bayarkan...(klo peren aku dia buat camtuh la)

3)Selalu dilawati oleh famili
Dah nama pun rumah dekat dengan tempat belajar dah semestinya ada famili datang nak melawat..paling best bawa masakan dari rumah dapat jamu teman sebilik/teman serumah jimat duit nak beli makanan kat kedai makan..kan bes kalo camtuh bila tekak dah nak rasa masakan mak..halo halo je kat mak...tup tupp makanan dah sampaiii..so heaven la lebih2 lagi anak manja/anak mak tu kannn??? huhuhu

4)Angkut kawan2 datang ke rumah
hah..yang ni paling bes bila dapat bawak kawan2 macam teman serumah ke..teman sebilik ke..or teman sekelas bawak jalan2 ke rumah korang..nak2 bila korang ade adik beradik sikit macam aku yang sunyi kesepian ni..so bila bawak kawan2 datang ke rumah jadi riuh taw... suka pulak..sebab macam adik beradik gitu....ayah and umi aku pun suka pelawa kawan aku datang umah....tapi aku tak dapat buat begitu..sebab umah kite jauhhhh ngn tempat belajar kalo dekat dah lama dah aku angkut kawan2 aku datang ke rumah =)....(nak angkut bf/gf pom bolehhh perkenalkan terus pada peren hikkkkkkk)
  
5)Dapat tukar baju lain..
ini the best part la bagi budak pompuan yag terasa boring memakai baju yang sama time nak pi kelas/kuliah so blh la buat sesi tukar menukar baju lain bila mereka ada dirumah n tak rasa bosan pakai baju yang sama time pi kelas...nak nak yang suka bergaya tuh kan lagi lahhh...

6)Sakit, demam ada orang bawa pi klinik/hospital
Special lah jugak kan..bila demam/sakit je call je mak/ayah/siblings pi bawak balik rumah/pi klinik/hospital yang berdekatan ya...(jimat duit poket sendiri..ubat2 ada orang bayarkan)...boleh manja2 ngan mak suapkan sup ayam/bubur nasi bila sakit..*nikmatnya hidup huhuhuhu...

7)Your parents doesnt worry about you
Bila anak dekat ngan peren..peren tak berapa nak risau sangat la kan..so boleh la jadi spy anak2 dorang yang dating kat mane2 tempat.

KEBURUKAN

1)Tak independent
just nak nyatakan pendapat jela kan...kalau tempat belajar dekat sangat ngan rumah maknanya nak belajar untuk hidup berdikari tu amatlah tipis sebab hidup berdikari nih sendiri punya tanggung...and bila rumah da dekat kain baju seluar yang dah pakai sume nak simpan..simpan untuk basuh kat rumah..nak basuh tangan malas..nak basuh guna washing machine RM2.00 mahal la plak so itu jela inisiatif yang boleh dguna pakai..angkut baju bawak balik rumah....kira senang and cepat....

2)Orang dekat2 rumah/orang kampung tak merasai korang ada ke tak
Asyik2 balik rumah je kan..ibarat balik dari sekolah harian biasa je kan... bagi jiran2/orang2 kampung dekat rumah tu tak pernah terhingin pun nak tanya korang "bila balik???"...."bila sampai??" sebab korang selalu je ade lepak kat kedai mamak kat rumah so dorang tak pernah pun rasa korang takde rumah...sebab selalu nampak batang hidung

3)Tak berapa rapat sangat dengan kawan-kawan
Biasanya kalau aktiviti hujung minggu lah konfem member2 ajak keluar tapi apakan daya korang tak dapat nak ikut sebab korang nak nak sangat balik rumah...memang la nak balik rumah untuk bersama family tapi tak salah nak spend sedikit masa untuk kawan2 korang kan....

4)Assignment jarang jarang dapat disiapkan
Balik rumah...bawak balik assignment konon2nya nak buatkan tapi akhirnya tak dapat nak siap sebab banyak sangat dugaan macam mak  ajak pi jalan2...ngan adik2/anak2 sedara (bagi mereka yang ada adik or dah ade anak buah la)...dengan tv...dengan line internet kat rumah lagi laju dari tempat belajar and macam2 lagi lah dugaannye..so sampai hari nak balik hostel tu pun tak buat2 lagi...kadang2 ade je assignment yang berkumpulan tapi tapi sebab korang nak balik assignment tu jadi tergendala sampai due date sebab member grouping tunggu korang untuk buat discussion...tak pun buat tanpa korang je lagi baik.. (tak fair kan???). 


 yang diatas belajar dekat..kalau belajar jauh??? macam mana pulak kan???


BELAJAR JAUH DARI RUMAH (MELEBIHI 90 MARHALAH)

KEBAIKAN

1)Independent
Diakui...terjamin student yang belajar jauh2 ni banyak belajar sikap berdikari tau..nak tahu?? tanya la yang belajar jauh-jauh ni hahh (macam i laaa kann)...tak pernah rasa pun nak bawak balik baju yang tak cuci lagi ke rumah even rumah kitorang jauh sangat ngan tempat kitorang belajar taw..even dekat2 cuti sem pom kitorang sanggup basuh pakaian dengan tulang empat kerat ni tak nak susahkan mak kita cucikan bila balik nanti (nak ringankan beg je bila balik nii)...tu baru isu basuh baju....kalau masak-masak lagi lah kan...boleh belajar..sanggup col2 mak camne nak masak kari ayam...boleh sharing2 resepi ngan housemate y berlainan negeri (ehhh kat rumah takde pulak nak buat).

2)Dapat mengenali tempat orang.
Bagi aku peluang nak kenal tempat orang time menuntut ilmu macam ni lah even belajar dalam Malaysia ke..luar Malaysia ke... walaupun aku sekadar belajar dalam Malaysia je (Perlis) itu adalah peluang yang amat berharga...apatah lagi yang dapat belajar kat oversea kan..boleh kenal budaya..masyarakat yang berlainan kat sana...and time cuti sem dapat melancong pulak tuh...sape tak nak kan...time belajar camni jelah...bila time keje esok2 jarang2 sekali apatah lagi bila dah kahwin..ada anak2..time muda remaja nilah boleh grab the chance kan???   

3)Selain ayah dan ibumu ..jiran-jiran...makcik2..pakcik2 juga akan merinduimuuuu
Y i say like that?? sebab time aku balik je kannn kannn mesti orang duk tanya "Bila balik????"...."bila sampai???"....even nama bas aku balik pom dorang tanya taw...hew hew hew...makcik..pakcik rindu kitew la tewwwwww....oppss perasan lebihnyaaa.
 

KEBURUKAN

1)Homesick
Homesick??yah homesick tu benda biase la yang dialami pelajar seperti ini...teringat rumah..teringat mak ngan ayah...adik beradik yang selalu gaduh pun boleh rindu dalam diam taw....

2)Kena pakai duit lebih
Belanja makan...belanja untuk final projek...belanja keperluan harian...belanja untuk tiket bas/flight nak balik hometown sume itu kena bajet la...(yela kite pakai duit pt***) je.. pandai2 la gunakan...

3)Sendiri tanggung
Bila sakit/demam korang kena sendiri punyalah bawak diri ke klinik..kes2 macam ni eloklah suruh housemate/roomate/classmate temankan/bawakan korang pi klinik mana tahu dalam duk gagahkan diri nak pi sendiri kot kot terpengsan di tepi jalan...sapa mau angkat??

4)Culture shock
 Bila dah jauh ngan mak ayah..mula lah nak try something yang dilarang oleh mak ngan ayah kan... sebab tak ade oran pun nak larang..terpulang pada diri sendiri je...mintak djauhkan lah benda2 macam ni..sebab benda tu kadang2 menyimpang dengan hukum agama... memang kat dunia rasa manis tapi diakhirat nanti rasa lah kepahitannya...

5)Pandai-pandai menjaga diri
Di negeri/negara orang ni pandai2 la menjaga diri...ingat tujuan utama nak datang sini..niat betul2..tetapkan dalam hati..kita sebenarnya nak menuntut ilmu bukannya tujuan lain..ingat lah wajah2 kegembiraan mak ayah masa kita dapat offer..ingat lah siapa yang sanggup keluarkan nak bayarkan yuran nak kita belajar sampai tahap tertinggi ni....sobbsss sobsss...


rasanya banyak lagi keburukan dan kebaikan yang belum terungkai tapi aku just nak berkongsi sekadar apa yang aku tahu lah...dari segi apa yang aku rasa secukup rasa sesedap hati (ayat kawan aku)...(alasan untuk nak tutup aku sebenarnya malas nak type panjang panjang hew hew hew)...


p/s:rase hujung entry ni aku ase macam bosan je kan..
makin sikit je...
*gosok mata-----*nantokklahh...

Assalamualaikum
and
bui-bui
=) 



Comments

Popular Posts